Podstawy fotografowania

Jak zrobić poprawne zdjęcie.

To nie jest takie proste. Nieraz przy przeglądaniu zdjęć mówi się „o, to zdjęcie fajne ci wyszło”. Ale tak właściwie dlaczego jedne zdjęcia są „fajne” a inne nie? Co sprawia że wyróżniają się z pozostałych?

Składa się na to wiele rzeczy które omówię po kolei.

Rób nieporuszone zdjęcia 

Poruszone zdjęcie czyli potocznie mówiąc „rozmazane”. Dzieje się tak gdy poruszymy aparatem w czasie robienia zdjęcia, bądź to co fotografujemy przemieszcza się szybko.

Jak przeciwdziałać:

– bądź nieruchomy w czasie zdjęcia

– pstrykaj na wolnym wydechu

– po wciśnięciu spustu migawki poczekaj kilka sekund; niektóre aparaty mają opóźnienie i w tym momencie powstaje najwięcej poruszonych zdjęć

– zadbaj o podpórkę – nawet na sobie samym

– ustaw odpowiednio krótki czas migawki – pamiętaj o powiązaniu tego z przesłoną i ISO, i jakie te wzajemne zależności mają skutki

– jeżeli obiekt porusza się bardzo szybko możesz próbować podążać aparatem za jego ruchem – udaje się złapać ostry choć tło będzie rozmyte

– jeśli fotografujesz z zoomem statyw bardzo się przydaje

Dosyć rzadko brana a jest pod uwagę wada wzroku. Jeżeli jesteś dalekowidzem wybierz aparat z wizjerem – robienie zdjęć na wyprostowanych rękach (bo żeby widzieć na ekraniku LCD dalekowidz musi je oddalić od oczu) – powoduje że zdjęcia będą poruszone. Ręce bliżej ciała są bardziej stabilne. A oko patrząc przez wizjer patrzy „w dal” a nie na określoną, dosyć krótką odległość od oczu do ekranu wyświetlacza.

Poprawne oświetlenie

Nie rób zdjęć pod światło. Nie chodzi tu o zakaz fotografowania słońca gdy jest ono celem zdjęcia (np, świt). Choć oczywiście trzeba uważać żeby nie przepalić.

Chodzi o to że jeśli duża część zdjęcia będzie jasna, rzeczy w cieniu będą prawie niewidoczne.

Dobry kadr

Kadr czyli to co obejmuje zdjęcie swym prostokątem, inaczej ujęcie,  to co się na zdjęciu znajdzie. Można wykadrować źle zrobione zdjęcie na komputerze, ale warto zadbać już na etapie robienia zdjęcia o to by kadr był poprawny.

– nie obcinaj obiektów – części osób, budynków itp; fatalnie to wygląda; czasem wystarczy kilka kroków; jeżeli np budynek nie mieści się w kadrze – cofnij się; lepiej sfotografować więcej niż mniej, bo łatwiej przyciąć zdjęcie na komputerze niż wyczarować brakujące elementy które „się nie zmieściły”

– zadbaj o jakość sceny którą chcesz uwiecznić – jeżeli w kadr wszedł człowiek  przejeżdża auto itp sytuacje – poczekaj aż opuści kadr, albo zmień miejsce fotografowania

– skup się na tym co chcesz sfotografować; fotografia nie polega jedynie na rejestrowaniu zastanej rzeczywistości – tak robią zwykli pstrykacze; pomyśl jak  coś pokazać z jak najlepszej strony; ważne jest wszystko

– stosuj się do reguł sztuki chcąc uzyskać zamierzony efekt; istnieją zasady kompozycji sceny

O kompozycji sceny i kadrowaniu będzie oddzielny artykuł.

Inne drobne porady

– jeżeli coś trwa bardzo krótko – nie baw się z ustawieniami, „złap chwilę”, dopiero gdy możesz powiedzieć „mam to!” jest czas na „bawienie się” w ustawianie”; co może trwać krótko – tęcza, przelatujący samolot, zabawna sytuacja

– jeśli robisz komuś zdjęcia najpierw ustaw aparat a potem proś o uśmiech – wyjdzie bardziej naturalny; „szczerzenie się” w oczekiwaniu na niezdarnego fotografa nie da ładnych zdjęć

– miej zapasowe baterie

.

Przykłady zepsutych zdjęć

Oko ludzkie ma większą rozpiętość tonalną, robiąc zdjęcie wydaje się że jest w porządku – okazuje się że nie. Do tego dochodzą często emocje, urok chwili.

Zdjęcia poniżej robione aparatem w telefonie komórkowym stąd podła jakość, niemniej istota błędów jest pokazana dobrze.

1. zwlekanie ze zrobieniem zdjęcia

Photo_0272

Okolice 9 rano – widoczny jeszcze księżyc (u góry po lewej).  po prawej środkiem (teraz ledwo widoczna) tęcza. Minuta wcześniej i mogło być unikalne zdjęcie – wyszło nic.

.

2. zdjęcie pod światło

Photo_0433

Wystarczyło przesunąć się kilka kroków w inne miejsce a słońce świecąc prosto w obiektyw nie zepsułoby zdjęcia. A tak – blask słońca „zagarnął’ część korony drzewa, poza tym czarna kropka („przepalenie”) pojawiające się wtedy gdy „brakło skali” dla rozjaśniania.

Poniżej słońce całkowicie przepalone, oprócz tego promienie światła odbijające się na szkiełku obiektywu zafundowały dodatkowo promieniste smugi.

Photo_0584

.

3. złe ujęcie

Photo_0579

Wąska uliczka, chcąc złapać coś więcej jak parter musiałem się odchylić – niestety przez to ściany wyszły krzywo. W tej sytuacji lepiej było wyjść z uliczki i zrobić zdjęcie z dalsza a potem wykadrować.

Photo_0477

Trzeba było wyjść nieco wyżej na pagórek po lewej i skupić się na ujęciu miasteczka na wzgórzu. Albo podejść bliżej i rozglądając się zrobić trzy ujęcia (plaża pod ośrodkiem po lewej, kąpiący się ludzie po prawej, miasteczko środek). A tak – chcąc pokazać całość nie pokazało się nic.

.

4. przesłonięcie obiektywu

Photo_0653

Tutaj palcem – nawet niewielkie zasłonięcie (obiektyw w aparacie telefonu jest dosyć mały) powoduje takie rozmazania. Przy aparacie fotograficznym może to być dyndająca kabura czy pasek.

Miał być zabytkowy mini morris z nietypową rejestracją – wyszło nic (wbrew pozorom tego zdjęcia nie da się uratować).

.

5. błędy typowe dla fotografowania aparatem w telefonie komórkowym

Na zdjęciu poniżej dwa, typowe dla starszych telefonów. Najgorsze jest to ze nie można ich przeważnie uniknąć. Tu jest właśnie przewaga normalnych aparatów nad tymi śmiesznymi „obiektywami” z plastiku o średnicy 5 mm.

Photo_0410

brak auto-focusa – skutek to nieostrość z bliskiej odległości

przekłamania kolorów – na przykład nadmiar niebieskiego, czerwieni, fioletu w odcieniach chłodnych, za to niedosyt żółtego, zielonego; częste w telefonach Siemens, Alcatel; na szczęście ten typ błędów jest coraz rzadszy (coraz lepsze aparaty w „komórkach”)

.

Photo_0341

W słoneczne dni rozmycia i „świecenie” obiektów – to skutek tego że aparat w telefonie nie ma regulacji przesłony ani  migawki

Widoczne lekkie zmętnienie („zmlecznienie”) zdjęcia może mieć tez inne przyczyny – zabrudzona albo zaparowana soczewka.

.

W następnym odcinku coś o kompozycji sceny – kadrowanie, „mocne punkty” i złoty podział.

Reklamy

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: