odc.11 Zabawa z tekstem

Najpierw przedstawię opcje, a później coś podziałamy.

Otwórz płótno o dowolnym rozmiarze – ja otworzyłem 800×600.

Sięgnij do narzędzia Text Tool – ikonka T na pasku narzędzi (po lewej). Być może próbowałeś coś już kombinować z tekstem – dziś sobie to uporządkujemy.

Pasek z ustawieniami dla tekstu jest trochę podobny do Worda, ale tylko początek – kolor, krój i wielkość czcionki. Ja wybrałem kolor tekstu czarny, czcionkę Arial i pogrubienie. Wybrałem największy rozmiar, bo lepiej na niej będzie widać wszelkie zmiany.

W przeciwieństwie do edytora tekstu nie ma linijek – możesz kliknąć gdziekolwiek żeby zacząć. Napiszmy coś.

Poza pogrubieniem dalej są jeszcze kursywa (tekst pochylony), podkreślenie, przekreślenie, ale… dalej pojawiają się już opcje dla obiektów.

No właśnie… Tekst jest również – a jakże – obiektem.

Zatrzymamy się chwilę w tym miejscu. Tam gdzie pisze 2D Object nic nie zmieniamy. Nic by teraz to nie dało, bo tekst jest płaski – na razie są ustawione atrybuty typowe dla tekstu (wielkość i krój czcionki).

Być może zauważyłeś że przełączając się (pasek narzędziowy po lewej) między T a wskaźnikiem wyskakiwała ci po prawej, w Easy Palette taka zakładka:

Są to ustawienia dla tekstu, ale to jeszcze nie to o co nam chodzi. Wrócimy do tego, ale na razie dokończmy omówienie paska.

Border to obrys tekstu – przy czarnym tekście nie byłoby nic widać, dlatego w przykładzie niżej dałem kolor żółty tekstu dla pokazania jak Border tworzy obwódkę liter. Dalej na pasku jest opcja Shadow (cień) znana już nam z odc. 6, po jej wybraniu dostępne ustawienia dla cienia.

Najważniejsze dla nas są ostatnie cztery ikonki.

Pierwsza z nich to Open Gallery – przynosi nam takie opcje:

Są to odnośniki – po kliknięciu otwierają się odpowiednie zakładki w Easy Palette.

Material Gallery – galeria materiałów, czyli różne odmiany żelu, szkła, plastiku, metalu, papieru, skóry

Łącznie jest 184 rodzaje do wyboru.

Material Atribute – atrybuty materiałów. Uwaga – musi być wcześniej wybrany materiał. Są to kolory, tekstury, wytłaczania, odbicia, i inne – jest ich jeszcze więcej jak materiałów.

Wrap Gallery – wykręcanie tekstu – może być falujący albo układać się w określony kształt. Łącznie ok. 80 sposobów.

Deform Gallery – podobne z tym że główny nacisk na deformacje liter – czyli np. w jednym napisie jedne większe drugie mniejsze.

Type Gallery – no to trzeba po prostu zobaczyć (kończą mi się polskie określenia) – napis może płonąć, ociekać, świecić jak neon

Text Style – nie tak efektowne, ale ciekawe, również spory wybór

Mimo że określenia takie jak Metallic, Plastic powtarzają się w tych kategoriach – nie powtarza się żaden efekt.

Ostatni odnośnik PI Text Object Library to biblioteka gotowych napisów (jest tego niewiele) – należy je potraktować jako przykładowe style i kompozycje.

.

Druga z tych 4 ikonek daje dostęp do atrybutów materiału. W przeciwieństwie do wspomnianego klika linijek wyżej Material Attribute – tu nie wybieramy z gotowych ale tworzymy własne.

Według mnie to zaawansowane narzędzie, pozwalające precyzyjnie ustawić szczegóły. Brakuje tylko faz księżyca 😉

Trzecia ikonka jest dla zaawansowanych (dodawanie własnych atrybutów do Easy Palette) proszę tam nie gmerać.

Czwarta pozwala przywołać ustawienia widoczne na drugim obrazku w tym odcinku.

Edycja już napisanego tekstu

Najpierw kliknij wskaźnik Pick Tool a następnie prawym przyciskiem myszy wywołaj na tekście menu kontekstowe. Będzie tam Edit Text i Edit Attributes. W obu tych przypadkach zostanie wywołane okienko Tool Settings – Text widoczne na drugim obrazku w tym tekście. Ale nie są to kliknięcia równoważne.

– wchodząc przez Edit Text będą aktywne opcje dla tekstu (odległość między słowami, linijkami, kerning)

– wchodząc przez Edit Attributes – aktywne opcje charakterystyczne dla obiektu (wygląd 3d, oświetlenie, dzielenie napisu)

Oczywiście nie zapomnij zaznaczyć tekstu.

Tyle przedstawiania opcji – do dzieła!

Zrób dowolny napis – staraj się poeksperymentować.

Garść porad:

  1. Możesz uzyskać większą czcionkę niż maksymalna dostępna. Napis daje się rozciągać tak jak każdy obiekt.
  2. Jeśli nie przestawiasz nic w trakcie pisania (wspomniane wyżej opcje widoczne na drugim obrazku w tekście) klawisz enter ustawia dokładnie początek słowa pod już napisanym,
  3. Ponieważ napis jest obiektem – możesz łączyć łatwo napis z obrazem zwyczajnie kładąc go na nim gdzie chcesz.
  4. Polskie znaki – przy próbie wprowadzenia litery np. ę zamiast ę uzyskasz e bądź inny znak, zmianę kroju czcionki na domyślną albo nic. To się zdarza – nie wszystkie zestawy czcionek mają polskie znaki. Doraźnie możesz rozwiązać problem dorabiając brakujący „ogonek”. Na szczęście w internecie można znaleźć sporo darmowych czcionek, pobrane czcionki należy wrzucić do katalogu tam gdzie reszta lub zainstalować (wtedy będzie można z nich korzystać także w innych programach).
  5. Możesz stosować ten sam efekt pod rząd kilka razy – np. przy płomieniu będzie on coraz większy. Pamiętaj jednak że zbyt dużo użytych opcji może spowodować że tekst będzie nieczytelny.

Jak widać wypełniłem tło kolorem czarnym – spróbuj. Pobaw się też w różne kształty napisów.

Oczywiście to nie jest wszystko o tekście – ale uznałem ze tyle wystarczy.

Zabawa z tekstem to wstęp do bardziej ambitnych prac – np. kartki z życzeniami. O tym – w kolejnym odcinku.

—————————–

Kontynuacja kursu  – tutaj -> odc.12 Widokówka – łączenie tekstu z obrazem

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: