odc.13 – podstawy rysowania w 2D i 3D

PhotoImpact zawiera masę dodatków, w tym gotowych obiektów 2D. Może pamiętasz z odc.6 jak robiąc ważkę sięgaliśmy po elipsę, serduszko, prostokąt. Przychodzi jednak taki etap że już nie chcesz składać z gotowych elementów ale sam tworzyć własne – i bardzo fajnie, trzeba się i rozwijać, i być kreatywnym. Dziś pokażę jak rysować takie elementy, oraz ogólnie podstawy rysowania.

Pokażę najprostsze wykorzystanie krzywych Beziera, ale najpierw wytłumaczę co to jest. Przykładowo jest linia prosta, a na początku i końcu tej linii są punkty – tzw. węzły. Cała zabawa polega na dodaniu kolejnych węzłów. Następnie chwytając za te węzły przesuwasz je aby uzyskać nowy kształt. Czyli klikasz myszką w węzeł i trzymając wciśnięty klawisz przesuwasz go. Możesz dodawać i usuwać węzły, a uzyskane kształty zapisywać do wykorzystania później. Oczywiście dąży się do bardziej złożonych obiektów, ale wszystko z czasem.

Krzywe Beziera sądzę że najlepiej przedstawię posługując się zewnętrznym linkiem. Będą tam rysunki, każdy będzie miał węzły opisane jako P0, P1, P2, P3. Przesuwając tymi węzłami każdy może sam zobaczyć jak tworzone są te krzywe (krzywe są animowane).

To ten link: http://www.jasondavies.com/animated-bezier/

Otworzy się w nowej zakładce, proszę się chwilę „pobawić” tymi węzłami żeby zrozumieć jak to działa, a następnie wrócić tu i czytać dalej.

 

Mnie też się to podobało. Czas na praktykę.

 

Deformacja kształtów

Jeżeli rysujesz białym na białym płótnie możesz mieć problem. Na przykład pokażę jak zrobić jajko, ale nie będę rysował białym na białym tylko wybiorę materiał zielony – czyli ułatwiam sobie a nie utrudniam, bo i tak wypełnienie później muszę dopasować, i tak początkowa biel (mimo że to jajko) byłaby zmieniana.

Narysuj koło, korzystając z gotowego kształtu:

Teraz przełącz się na deformowanie w poziomie (opcja zaznaczona ramką).

Zauważ że klikając np. w punkt 1 automatycznie zostają utworzone punkty pomocnicze 2.

Przeciągając je zrób z koła jajko.

Gdy już uzyskasz pożądany kształt możesz przełączyć się spowrotem na widok 2D

Przekształcenie 2D w 3D

Przełącz się na widok 3D Round.

No i właśnie zrobiłeś z 2D obiekt 3D. Oczywiście nie jest to prawdziwe 3D, raczej przetworzenie dające poczucie przestrzenności obiektu, już nie wygląda tak płasko.

Jak widzisz nie tylko jajko wyszło ładnego kształtu. Po przełączeniu z 2D na 3D jego wygląd się zmienił. Teraz wykorzystując wiedzę z poprzednich odcinków zrób z niego zwykłe kurze jajo.

Przykładowo ja tak zrobiłem. Użyłem gradientu biało-kremowego, a z opcji – zmieniałem właściwości obiektu w Tool Settings – Path (bodajże ostatnia zakładka na dole w prawym panelu Easy Palette) oraz opcji zawartych w Adjust Material options (ikonka jest na pasku atrybutów, tuż pod przyciskiem Express Fix). Tak naprawdę można to zrobić jeszcze lepiej, ale odbiegamy od tematu – miało być o rysowaniu więc lecimy dalej.

 

Podstawy rysowania

Utwórz nowe płótno o dowolnym rozmiarze. Następnie wybierz narzędzie rysowania oraz opcję rysowania dowolnych kształtów.

Teraz zacznij tworzyć – klikaj po płótnie i przesuwaj wskaźnik, obserwując jak zmienia się kształt. Jak skończyć tworzenie obiektu? Dwuklikiem, a jeśli tworzysz zamknięty kształt – dwuklik zrób w miejscu w którym zacząłeś (pierwszy węzeł). Jak przerwać tworzenie obiektu? Klik prawym przyciskiem myszy.

Jak już się oswoisz – cofnij to wszystko żeby mieć czyste płótno.

Tak naprawdę tam są trzy narzędzia:

1 – Spline – czyli to czym teraz bawiliśmy się, tak w zasadzie miało tylko pokazać jak działają krzywe Beziera, właściwe narzędzie to:

2 – Bezier – pozwala tworzyć nie robiąc wyginanych linii automatycznie; rysujemy sobie coś i dopiero potem dodajemy węzły

3 – Freehand – to jest właściwe rysowanie „z ręki”, czyli tak jak normalnie się rysuje np. ołówkiem; to narzędzie jest bardzo przydatne, ale ograniczone precyzją ruchów ręki trzymającej mysz

Wszystkie utworzone w ten sposób linie to tzw. ścieżki. Ścieżki można deformować i edytować.

Deformację obiektu przerobiliśmy robiąc z koła jajko, edycja ścieżek jest z tym powiązana – np. można dodawać i odejmować węzły.  Czas na samodzielny rysunek.

Pierwszy rysunek

Zrobimy rybkę, podobną jak w oficjalnym podręczniku PhotoImpacta dołączonym do starszej wersji programu.

Najpierw ćwiczenie wstępne. Utwórz nowe płótno, a następnie używając narzędzia rysowania Outline Drawing Tool (lewy pasek) i Freehand (wspomniane 3 na obrazku wyżej) narysuj rybkę.

Ja to zrobiłem jednym ciągiem, nie odrywając myszki.

Rada dotycząca rysowania z ręki – żeby linia nie była postrzępiona (wszak prowadzenie myszki nie jest tak wygodne jak rysowanie ołówkiem) – zaznacz opcję wygładzania

Można ustawić wartość od 1 do 10.

Jak masz już opanowane rysowanie z ręki – czas na właściwą pracę. Zrób to samo co wyżej ale używając narzędzia Path Drawing Tool

Proszę rozróżnić te narzędzia Path Drawing Tool i Outline Drawing Tool, . Chodzi o to żeby kształt był od razu wypełniony. Różnica jest jak między kołem a okręgiem (koło jest pełne, a okrąg pusty).

Po narysowaniu rybki przełącz się z 2D Object na 3D Round. Teraz możesz zmienić wygląd obiektu wybierając z Easy Palette dowolne wypełnienie (choć ja wypełniłem gradientem).

Powinieneś uzyskać coś takiego:

Czas na dorobienie oczek, i jeszcze jednej płetwy. Robisz to tak samo, przy czym np. w przypadku oczu możesz wykorzystać gotowy kształt koła (byłoby to nawet wskazane, po co sobie utrudniać).

Po złożeniu wszystkich elementów w całość moja rybka wygląda tak:

To był dosyć prosty przykład tworzenia własnych obiektów 3D.

 

Przypominam że celem kursu jest ułatwienie zrobienia czegokolwiek w programie osobom nowym bądź takim które nigdy go nie poznały dobrze (np. z powodu tego że podręcznik programu jest po angielsku). Kurs ma też by zachętą do zakupu (bądź chociaż wypróbowania) i  powiększenia grona osób korzystających z programu. Staram się przedstawiać możliwości w miarę zróżnicowane i przy okazji także uczyć obsługi.

Co by nie powiedzieć to PhotoImpact różni się w obsłudze od innych programów graficznych, w tym „jedynie słusznego” PhotoShopa.

Sam mam  PhotoImpacta kilka lat, ale używałem go do tej pory tylko do np. przygotowania bannera na stronę www czy też poprawienia zdjęcia. Dopiero od w sumie niedawna zagłębiłem się w niego – żałuję że tak późno, niestety.

 

W następnym odcinku przedstawię maski i tzw. blending.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: