odc.6 „Ważka” – tworzenie obiektów

Dziś zrobimy ważkę. Znowu opis jest rozciągnięty – bo tłumaczę rzeczy podstawowe typu gdzie jest jaka opcja – ale tym razem zmieścimy się w jednym odcinku. Proszę starać się zapamiętać jak najwięcej – w przyszłości przy trudniejszych zadaniach nie będę opisywał jak zrobić podstawowe elementy czy operacje na obrazie – będzie „zrób”.

Najpierw utwórz płótno o rozmiarach 500×500

Następnie z menu narzędzi do rysowania (1) wybierz kształt elipsy (2) o wyglądzie 3D (3), jako materiał ustaw miedź  Copper 3 (4) – po dwukrotnym kliknięciu w ten materiał pojawi się on w okienku wskazanym przez strzałkę jako wybrany

Całe to „zamieszanie” widoczne jest na obrazku

.

Teraz wybierz grubość linii – jest w menu rozwijalnym oznaczonym strzałką – wybierz grubość 3.

W zakreślonym miejscu będziesz mieć zmieniające się w czasie rysowania liczby – to rozmiar obiektu podany jako szerokość i wysokość. Jak widać jest to 225×75

Teraz narysuj serce. Z menu narzędzi do rysowania zamiast elipsy wybierz Custom Shape i w okienku propozycji wybierz Heart. Serduszko po narysowaniu powinno mieć około 130 wysokości.

Następnie trzeba obróć je o 90 stopni w lewo. Na górnym pasku menu jest opcja Edit -> Rotate and Flip -> Rotate Left 90 ale użyjemy narzędzia Transform – pasuje oswajać się z ikonkami i opcjami, wiecznie nie będziemy do głównego menu sięgać.

Zwróć uwagę że pasek zaznaczony na obrazku poniżej zawiera różne opcje – w zależności jakie masz wybrane narzędzie.

Dla narzędzia Transform masz dostępne opcje obracania, a po odblokowaniu kłódki – możesz wpisywać rozmiary, metodą prób i błędów, dopasowując obiekt.

Gdy już dopasujesz serduszko (u mnie było to rozmiar 200×100) scal 2 obiekty w 1.

Jak to zrobić? Przytrzymując klawisz Ctrl kliknij kolejno w elipsę i serce – będą oba obiekty jako aktywne. Wtedy prawym przyciskiem myszy wywołaj menu kontekstowe (klikając np na tło, gdziekolwiek) i wybierz opcję Merge as Single Object 

Jak już mamy jedno dobre skrzydełko – dorabiamy pozostałe. Czyli klonujemy, i korzystając z opcji obracamy kopie i składamy w całość – tak jak to widać na obrazku poniżej (w ramce zaznaczone o ile trzeba obrócić kopie skrzydełek)

Już to zaczyna jakoś wyglądać.

Teraz tą samą metodą zrób kółko o średnicy 99. Następnie je klonuj, za każdym razem ustawiając rozmiar mniejszy od przedniego o 10% (ja ustawiałem w polu obok kłódki wpisując cyfry – kolejno 100, 90, 80, 70, 60). Potem rozłóż je tak jak na obrazku

Teraz wybierz narzędzie do rysowania ścieżek Path Drawing Tool i zaokrąglony prostokąt

– narysuj prostokąt między skrzydełkami aby zrobić plecki

Wyjdź teraz z narzędzia klikając na strzałkę (1) i kliknij na obiekcie (2) aby edytować dokładny rozmiar (3) najlepszy to 38-39

Teraz wypełnimy to kolorem – zrób kółka o mniejszej średnicy żeby nie wystawały poza obrys tych kółek co już mamy. Jako materiał wybierz żel Gel – kolory dowolnie – metodą prób i błędów.

Jest to pracochłonny etap – pamiętaj żeby przy umieszczaniu wypełnień odznaczać opcję „cień” czyli Shadow – nie jest potrzebny.

Zostały czułki. Narysuj serduszko mniej więcej wielkości głowy. Następnie wywołując menu kontekstowe (kliknięcie prawym przyciskiem myszy na obiekcie) dokonaj konwersji na ścieżki.

Po co? Aby móc użyć gumki do mazania (1) – wybierz Object Paint Eraser Tool a na górze ustaw pędzelek na mniejszy (2) – ja dałem na 10; na tym samym pasku ustaw też na 0 rozmycie krawędzi. Wymaż połówkę serduszka.

Teraz podobnie jak ze skrzydełkami wcześniej – obróć czułek żeby był pod odpowiednim kątem i dorób drugi.

Czułki się nie mieszczą? Rozciągnij płótno w górę (opcja w głównym górnym menu Adjust – Expand Canvas – ja zwiększyłem o 50) .

Poprawki końcowe – jeśli chcemy żeby wypełnienia wyglądały ładnie jak np. kamień w oprawie – przesuńmy wypełnienia na spód żeby obręcze były na wierzchu. Polecenie jest w menu kontekstowym Arrange -> Send Backward. Tak samo – jeśli chcemy zdecydować które skrzydełka maja być na wierzchu – górne czy dolne.

Teraz można dodać cień. Najpierw wszystkie elementy trzeba scalić w jeden. Zaznacz wszystkie elementy –  Select All Objects. Zanim scalimy – kliknij trzymając klawisz Ctrl w białe tło. Po co? Po to żeby tło nie weszło w skład nowego obiektu – nie byłoby na co rzucić wtedy cienia. Dopiero po wykluczeniu tła kliknij polecenie w menu kontekstowym Merge As Single Object.

Teraz w menu kontekstowym wybierz polecenie cień Shadow. Wartości X-offset i Y-offset daj na 6-7, reszty nie zmieniaj. Możesz wybrać w którą stronę ma padać cień.

Potem możesz obrócić sobie ważkę – jak pamiętasz służy do tego nadrzędzie Transform Tool – efekt końcowy u mnie jest taki:

Oryginał samouczka – do wglądu – tutaj: http://www.bearmistress.com/dragonfly8.htm

—————————–

Kontynuacja kursu  – tutaj -> odc.7 Zdjęcie – efekt porcelany

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: