Easy Palette

Omówione zagadnienia:
 Jak działa Easy Palette?
 Konfiguracja EP czyli „organizacja miejsca pracy”
 Jak dodawać własne elementy do EP?
 Dlaczego opcja nie działa albo działa źle?
 Ikonki przy Easy Palette
 Dodawanie swoich tekstur
 Dodawanie do Easy Palette podglądu filtrów

Easy Palette – zwane dalej w skrócie EP – to „łatwa paleta”. Panel do łatwego sięgania po opcje.
Jak się okazuje – z uwagi głównie na barierę językową, ale i przyzwyczajenia z innych programów – EP nie jest takie „easy”.

Domyślnie otwarta jest zakładka Galleries. Są tam główne rozdziały:
Image Enhacements – do operacji na zdjęciach
Taxt/Path Effects – do operacji na grafice wektorowej
Tasks – skrypty
My Gallery – miejsce na własne efekty

Proszę nie sięgać do rzeczy przeznaczonych dla grafiki wektorowej aby użyć na zdjęciach. Większość przypadków gdy coś nie działa to właśnie próby użycia opcji przeznaczonych do czegoś innego, to nie są błędy.
Twórcy PhotoImpacta przyjęli troszkę pokręcony sposób pracy, ale on jest logiczny jak się załapie o co chodzi, i ułatwia pracę a nie utrudnia. Przykłady dam potem, czas na zakładkę Libraries.

Libraries to biblioteki.
Images to obiekty – są to obrazki z wyczyszczonym tłem, coś jak pieczątki (stamps)
Mask – maski
Shape – kształty (pełne)
– Outlines – kontury (puste)
Text – teksty, w tym przypadku ozdobne tabliczki z napisami
Paths – grafiki wektorowe
Templates – szablony stron na bloga, do pokazów slajdu, płyt CD
DVD Menu – szablony do wykorzystania w tworzeniu własnych menu w DVD
Photo Project – projekty ze zdjęć np. widokówki
Calendar – kalendarze

I tu znów – rzeczy z Libraries działają inaczej jak z Galleries, i tu też są nieporozumienia.

Jak działa Easy Palette?
Dwuklik w obrazek spowoduje zastosowanie tego co widać na miniaturce na tym co masz aktualnie aktywne. .


pierwsza ikonka – wyświetla listę kategorii katalogu w którym jesteś, czyli jest to lista podkatalogów z efektami z EP

druga ikonka – powoduje zwinięcie drzewka katalogów EP, wtedy jest więcej miejsca na miniaturki podglądów

trzecia ikonka – kliknięcie spowoduje wyświetlenie w miniaturkach podglądu efektu (zamiast standardowych wczyta się twój obrazek na którym pracujesz)

czwarta i piąta ikonka – to do zmiany ustawień w EP, lepiej nie ruszać

szósta, ostatnia ikonka – do zmiany wielkości miniaturek

Konfiguracja EP czyli „organizacja miejsca pracy”

Można ustawić wielkość podglądu w miniaturce. Dałem na maksymalny.

Można definiować więcej ustawień EP (oddzielne konfiguracje, widoczność określonych poleceń – wspomniane wyżej ikonki czwarta i piąta) ale opis zrobiłby się nieczytelny – na początek tyle wystarczy.

Jak dodawać własne elementy do EP?

Możesz to zrobić na kilka sposobów.

1. Stworzyć grupę w zakładce Galleries w sekcji My Library i tam przeciągać z okna programu swoje rzeczy
To opisałem przy okazji Gradienty

2. Stworzyć nowa pozycję w menu Galleries

Name – wpisz nazwę jaką chcesz, dalej wskazujesz położenie katalogu na dysku, to większe pole na twój opis co to jest, i wybór Category – gdzie chcesz to umieścić.

Dlaczego opcja nie działa albo działa źle? 

Wszystko działa jak chcemy jeśli poznamy reguły. Wyjaśnię na przykładzie – wypełnianie zgrupowanych obiektów

1. Wziąłem sobie „dymek” z Libraries

i kliknąłem wypełnienie obrazkiem – dlaczego zalało całość?

Stało się tak ponieważ składa się on z elementów zgrupowanych – obwódki i białej zawartości. Chcąc zalać tylko biel w środku trzeba te „zespawane” elementy rozdzielić.

Po czym kliknąć poza „dymek” i dopiero wybrać co chcemy wypełniać.
Klikniesz w obwódkę i wypełnienie z EP – masz tak

Klikniesz w zawartość i wypełnienie z EP – masz tak

Klikniesz poza dymek (do tego nie potrzeba rozgrupowania bo działasz poza obiektem) – masz tak

Proste i logiczne.

Ikonki przy Easy Palette.

Tak wygląda ekran programu gdy mam włączone wszystkie:

Słowo wyjaśnienia czemu mam tak – mam duży monitor, 23 cale, ogólnie monitory są większe jak dawniej czyli miejsca jest dużo.

1 – zwijam drzewka katalogów
2 – ten symbol wyglądający jak budynek biblioteki daje dostęp do kategorii (3)
4 – w zakładkach są podkatalogi

Zalety tego są dwie:
– nie trzeba się przekopywać przez drzewko katalogów
– ładne duże podglądy
Podaję jako przykład organizacji.

Czas na wspomniane ikonki:

1 – menedżer warstw (Layer Manager)
2 – menedżer zaznaczenia (Selection Manager)
3 – menedżer dokumentów (Document Manager)
4 – przeglądarka grafik (Browse Manager)
5 – łatwa paleta (EasyPalette)
6 – panel kolorów (Color Panel)
7 – panel szybkich komend (Quick Command Panel)
8 – ustawienia narzędzi (Tool Setting)
9 – pomoc (Smart Guide)

Przed rozpoczęciem pracy ikonka 8 jest zawsze nieaktywna, a w trakcie pracy dochodzi dodatkowo ikonka Histogram Panel.

Dokładny opis

1 – menedżer warstw (Layer Manager)
Służy do przełączania się między warstwami i operacji na nich. Ponieważ w programie każdy obiekt jest warstwą można to wykorzystać do:
– przełączanie się między obiektami jeśli nachodzą na siebie
– stosowania efektów bez potrzeby precyzyjnego klikania w obiekt – wystarczy wybrać go w menadżerze

2 – menedżer zaznaczenia (Selection Manager)
Menedżer zaznaczenia działa tak samo, z tym że nie dotyczy obiektów a zaznaczeń. Wszystkich zaznaczeń czyli nie tylko standardowego zaznaczenia, lassa, różdżki i obiektów utworzonych przez krzywe Beziera, ale także np. maskowania.

3 – menedżer dokumentów (Document Manager)
To pasek na dole pokazujący miniaturki dokumentów które mamy pootwierane.

4 – przeglądarka grafik (Browse Manager)
Jest prostym narzędziem do odszukiwania grafik na dysku – działa podobnie jak eksplorator Windows. Umożliwia tez przetwarzanie wsadowe plików i import zdjęć z aparatu fotograficznego. Rzadko używane, większość woli szukać przez „Otwórz plik”.

5 – łatwa paleta (EasyPalette)
O tym jest ten artykuł. To panel zawierający „gotowce” – biblioteki obiektów, materiałów i różne efekty do wykorzystania.
Przykładowo każdy efekt ma kilka wariantów, co nie przeszkadza je modyfikować. Podobnie tekstury i gradienty które nie pochodzą z obrazków a są generowane przez program – można modyfikować w zasadzie nieskończoną ilość kombinacji. Temat rzeka.

6 – panel kolorów (Color Panel)
Do tworzenia własnych palet kolorów i gradientów, między którymi można się przełączać w czasie pracy. Rzadko używane.

7 – panel szybkich komend (Quick Command Panel)
Tam jest dwie zakładki: History i Tasks. Wszystkie polecenia jakie są wykonywane są zapisywane tam. Można się cofnąć do dowolnego miejsca. Maksymalna pamięć programu to 200 kroków. Zakładka Tasks z kolei pozwala na korzystanie ze zautomatyzowanych zadań. Na start dostępnych jest 21, i można tworzyć nowe poprzez nagrywanie własnych poczynań.

8 – ustawienia narzędzi (Tool Setting)
Panel wyskakuje samoczynnie gdy pojawia się możliwość modyfikacji obiektu. Ma różną zawartość w zależności od tego jakiego narzędzia używamy – np. inaczej wygląda dla grafiki wektorowej a inaczej dla narzędzie typu pędzle. Rzadko używany bo te same opcje są dostępne tez w innym miejscu.

9 – pomoc (Smart Guide)
Idea słuszna – pomoc pod ręką. Niestety po angielsku, a więc większości z nas nieprzydatne.

Panel Histogramu (Histogram Panel)
Tylko rola informacyjna. Podaje dane na temat udziału poszczególnych podstawowych składowych (zielone, niebieskie, czerwone i luminancja) oddzielnie dla zaznaczenia i obiektów. Także procentowo i wyrażone liczbą pikseli. Raczej nieużywane.

Dodawanie swoich tekstur.

Sposoby opisane wyżej działają dobrze z obiektami, maskami i in. ale z nieznanych mi (jeszcze) przyczyn nie wiem czemu nie działa to z teksturami. Podaję wszystko jak trzeba i nie mam ich podglądu.

Tekstury ściągnąłem stąd http://www.tapeciarnia.pl/tekstury.html
To jest tzw. „link z brzegu” nie rewelacja, ale mieli różne rozmiary tych samych obrazków a właśnie o to mi chodziło.
Próbowałem z różnymi rozdzielczościami, skracałem nazwy – nic to nie dało. Na obrazku niżej widać to, widać też że utworzony jest plik podglądu galerii *.SMP – i nic.

Doraźne rozwiązanie:

Add Fill Thumbinail znaczy „dodaj miniaturki wypełnień”. Podajesz położenie tekstury na dysku i program tworzy jej miniaturkę pamiętając gdzie ona jest.
Jak widzisz na obrazku wyżej nie ma z tym problemu, tylko ta jedna niedogodność, że trzeba je dodawać pojedynczo.

Ważne: nie zmieniaj potem położenia tych tekstur (czy tez zdjęć) na dysku. Bo PI je „zgubi” i będziesz dodawać jeszcze raz.

Dodawanie do Easy Palette podglądu filtrów

1. Otwórz obrazek
To jest ważne żeby był otwarty jakikolwiek obrazek, bez tego opcja dodawania miniaturek podglądu nie będzie dostępna.
Zachęcam do wybrania obrazka czytelnego, na którym będzie widać jak działa dany filtr.
Najlepiej żeby obrazek był bardziej kwadratowy niż prostokątny, bo miniaturka będzie mieć takie same proporcje.
Przygotowałem sobie taki jaki był użyty w EP do pokazania efektów.

2. Utwórz sobie oddzielny katalog w EP na daną grupę filtrów. Teraz PPM wywołaj w EP menu kontekstowe i wybierz Add Photoshop Plug-in Thumbinalis

Na zrzucie ekranu widać miniaturki – oczywiście ty to miejsce będziesz mieć puste (jeszcze).

3. Teraz pojawi się okienko wyboru filtrów – lista będzie zawierać wszystkie. Trzymając wciśnięty klawisz Ctrl klikając możesz zaznaczyć które chcesz – ja zaznaczałem filtry jednego rodzaju np. tu – xero

4. Tak to wygląda ostatecznie.

Oczywiście powie ktoś „sztuka dla sztuki” bo przecież wywołując filtr zawsze jest okno ustawień. Ale – jeśli mamy stałą kolekcję filtrów, myślę że może być przydatne.
W każdym razie pokazałem, proste a chyba nie było.

Temat Easy Palette okazał się bardzo obszerny. Dlatego wszelkie kolejne zagadnienia związane z EP (np. dodawanie gradientów do EP) zostaną opisane oddzielne.

Reklamy

Możliwość komentowania jest wyłączona.

%d blogerów lubi to: