Tubki, stemple, pieczątki, Stamps

Co to są tubki?

Nazwa „tubki” wywodzi się od angielskiego słowa „tubes”. Chodzi o pliki z rozszerzeniem *.TUB które są charakterystyczne dla programu PaintShop Pro.

To stary format, jeszcze z czasów gdy PaintShop Pro rozwijała firma JASC (obecnie program jest własnością Corela). W najnowszych wersjach PSP tubki są w innym formacie, nieobsługiwanym przez PhotoImpacta.

W programie PhotoImpact „tubki” mają nazwę „stamps”. Są to pliki o rozszerzeniu „.UPI (Ulead PhotoImpact Images).

Słowo „Stamps” w tym przypadku należy tłumaczyć nie jako „znaczek” ale jako „pieczątka” (czyli coś związanego ze stemplowaniem). Nazwy „pieczątki”, „stempelki” są najbardziej właściwe w odniesieniu do PhotoImpacta, ale „tubki” są najbardziej popularne. Będe je stosował naprzemiennie, ale to to samo.

Jak to wygląda i jak działa tubka?

Są to obrazki bitmapowe na przezroczystym tle. Ponieważ to przeważnie małe elementy można powiedzieć że to dekoracje do przyozdabiania obrazu. Można je umieszczać precyzyjnie, ale też nimi malować jak pędzlem.

Wszystko o tubkach w PhotoImpact

Wybór narzędzia Stamps

st01

Jak widać po wybraniu narzędzia (1) na pasku atrybutów (2) pojawiają się odpowiednie opcje.

Wybór tubki

Kliknij w miejsce gdzie na obrazku poniżej widać jabłuszko

st02

Poszczególne opcje oznaczają:

Select Stamp – wybór pieczątki

st03

Można ustawić wielkość obrazków w podglądzie – 3 rozmiary. Puste pola nie oznaczają błędu – to są specyficzne tubki o prawie niewidocznym podglądzie – clouds (malowanie chmurkami).

Add Stamps – dodawanie stempelków:

st04

Pliki z kłódkami to tubki używane w bieżącej sesji PhotoImpacta.

Delete Stamp – kasowanie własnych pieczątek

st05

Tu akurat jest pusto ale widać o co chodzi – po wybraniu obiektu aktywny staje się przycisk Delete pozwalający go usunąć.

Import Picture Tube – umożliwia import tubek z Paint Shop Pro (w formacie *.tub).

 

Kolejna ikonka to zawartość tubki

st06

Jak widać każdy obiekt występuje w kilku wariantach kolorystycznych.

 

Parametry malowania tubkami

Kolejne opcje na pasku atrybutów są odpowiedzialne za spośób malowania tubkami. Czyli na przykład kładzenia obiektów pojedynczo czy masowo „pociągnięciem” kursora. Czy ma być linia rysowana „z ręki” czy tez równiutko jak od linijki, a może chcemy tyczyć zamknięty kształt z tubek? Proste do poeksperymentowania, każdy odkryje sam.

Trzy podstawowe parametry poniżej

st08

1 – ustawienia przezroczystości; wartość 0 to nieprzezroczyste, 50 – półprzezroczyste, oba widoczne na obrazku; skala jest od 0 do 100

2 – wielkość pieczątki; na obrazku ustawione 200 czyli jabłuszka są dwa razy większe (200%); skala jest do 500%; trzeba mieć świadomość że nie da się malować np. ustawieniem 10% bo pieczątka ma swoje minimum żeby zawierać wszystkie szczegóły obrazka

3 – rozproszenie; maksymalnie to 200% i takie pokazałem na obrazku; przy zbyt małym ustawieniu pieczątki zachodzą na siebie

 

Warto zwrócić uwagę na to, że w prawym panelu są dostępne opcje dla pędzli – można poeksperymentować.

st07

 

Skąd brać nowe tubki?

http://pixelating.com/PixelArt/tubes.html – będzie tam tabelka z kategoriami, po wybraniu jakiejś pod każdym obrazkiem będzie link; nie wszystkie będą pasować, pasujące są te spakowane *.zip

Rozpakowany plik należy zaimportować do programu opcją „Import Picture Tube” – było wytłumaczone wyżej.

Warto sobie pliki o rozszerzeniu *.tub jakoś zorganizować, np trzymać w jednym katalogu.

 

Co zrobić jak nie ma tubki takiej jak potrzebuję?

Dawniej to nie był problem, bo tubek  w internecie było tysiące. Teraz też są ale ciężko się dokopać do nich.

Można wyeksportować tubkę z PSP.

Można też zrobić sobie własne tubki z obrazka. Jako tubka może służyć dowolny obrazek w 24-bit z którego wycinamy żądany element. Tubka zawsze musi mieć przezroczyste tło. Może być w formacie *.png.

Wycinać można lassem albo opcją Extract. Lasso jest dokładne ale czasochłonne, Extract szybkie i wygodne ale czasem trzeba poprawiać. Wycięty obiekt umieszczasz na przezroczystym tle i zapisujesz.

Nie jestem miłośnikiem tubek, ale wycinanie obiektów opcją Extract kiedyś opiszę – fajna rzecz.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: